פרויקט המטרונית בטירת כרמל הפך לשיח מרכזי בקרב התושבים בעיר, בעלי העסקים, וכן בקרב מתמודדים לראשות העיר אשר מביעים את עמדתם לחיוניות הפרויקט בעיר. בהקשר זה יצוין, כי רק לפני מספר ימים העביר המועמד לראשות העיר, אלי כהן, מכתב לאלי רגב, מ"מ הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים וטען בפניו כי תוואי המטרונית הוא מכת מוות לעסקים הקטנים ועלול לרסק את העיר.
על כן, החליטו בחברת חוצה ישראל בע"מ ליתן את הבהרותיה באופן נרחב, על מנת להציג את עמדתה והתהליכים המבוצעים בעניינה של המטרונית העתידה לקום בטירת כרמל. בפתח דבריה ציינו בחברת חוצה ישראל כי היא קיבלה לאחריותה רק במהלך שנת 2020 את פרויקט מטרונית טירת כרמל וחיפה מערב עוד בשלבי התכנון. עוד הם ציינו, כי עד אותו מועד הפרויקט קודם על-ידי חברת יפה נוף תחבורה תשתיות ובנייה בע"מ אשר החלה בקידום הליך ההפקעות ובכלל זה נערכו בתוואי סיורים בהשתתפות כל צוות ההפקעות וההנדסה, וצוות ההפקעות עמד בקשר ישיר מול בעלי הנכסים בכל הנוגע לסוגית הפינוי והפיצוי שיבוא בעקבותיו.
חברת חוצה ישראל היא חברה ממשלתית המשמשת כזרוע ביצוע של משרד התחבורה, שמספרת על עצמה כי היא רואה בהקמת הפרויקט צעד חשוב לצמצום עומסי התנועה באזור ולהרחבת השימוש בתחבורה ציבורית באמצעות מערכת חדשנית ומתקדמת להסעת המונים שתהווה חלופה אמתית לרכב הפרטי, תוך שיפור חיי תושבי העיר כאמור, והמרחב העירוני לאורך הציר בו היא תפעל.
"החברה מקדמת את הפרויקט במספר מקטעים ברחבי העיר, וכיום מבוצעות עבודות ברחובות המשכיים לרחוב הרצל, ועצירת הפרויקט יביא לעלויות לא מבוטלות ולעיכוב הפרויקט שעתיד להביא אלטרנטיבה תחבורתית אמתית לתושבי טירת כרמל בפרט ולתושבי הצפון בכלל", נמסר מהחברה.
"הטענות להליכי הפקעה משוללות כל יסוד: אנו פועלים לצמצום שטחי ההפקעה ככל שניתן ומנהלים מו"מ עם בעלי הנכסים"
בכל נכסי המחזיקים בוצעו מדידות והובהר למחזיקים אילו נכסים יהרסו באופן מלא או חלקי וכן במרבית הנכסים נערכו סיורי מחוברים על-ידי שמאי הפרויקט, כמו גם פרוטוקולים של המחוברים. לאחר קבלת הנתונים הוצאו שומות פרטניות על-ידי שמאי הפרויקט לכל הנכסים, ונוהל מו"מ עם בעלי הנכסים לדמי פינוי, ואולם העברת הפרויקט לחברה וכן שיאה של מגפת הקורונה מנעו את השלמת המו"מ.
בחברת חוצה ישראל ביקשו להבהיר, כי לאחר קבלת הפרויקט מיפה נוף, החלה החברה בתכנון מחודש ובהנעה של הליכי ההפקעות, תוך מתן דגש על צמצום שטח ההפקעה, ככל הניתן. "החברה פעלה ופועלת לביצוע ההפקעות על-פי דין, במלוא הרגישות וההבנה, וחותרת להגיע להסכמות עם בעלי הנכסים השונים לאורך התוואי תוך מתן מענה מיטבי לדרישות ולאילוצים השונים. כן, המכתבים לבעלי הנכסים מטעם החברה נשלחו בהמשך לשיחות רבות שקיימו עמם צוות ההפקעות של החברה, באשר לתפיסת הנכסים וגובה הפיצוי, החל מהעברת הפרויקט לאחריות החברה", מסרו מהחברה.
"פרויקט המטרונית ישפר באופן משמעותי את שירות התחבורה הציבורית בטירת כרמל, ישפר את איכות חיי התושבים בעיר ויאפשר צמיחה כלכלית לבתי העסקים לאורך תוואי המטרונית"
חברת חוצה ישראל ביקשה עוד להבהיר, כי פרויקט המטרונית צפוי לשרת בראש ובראשונה את תושבי טירת כרמל, תוך שיפור משמעותי לשירות התחבורה הציבורית ויצירת רצף תחבורתי מהיר ונוח בחיבור לקווי מטרונית קיימים בגלעין מטרופולין חיפה, ובכך ישלים את מערך התחבורתי העתידי באזור. קו מטרונית טירת כרמל, צפוי לקשר את תושבי טירת כרמל אל העיר התחתית של חיפה, קשר שאינו קיים היום באמצעות קווי אוטובוס רגילים. הקו יפעל בתדירות גבוהה מאוד, ובשעות פעילות רחבות, לרווחת תושבי טירת כרמל ולשיפור נגישותם למוקדי תעסוקה במרחב. בנוסף, המטרונית תאפשר גם למבקרי העיר להגיע בתחבורה ציבורית משודרגת, במקום נסיעה ברכב פרטי.
מחברת חוצה ישראל נמסר ל"בראש החדשות": "הפרויקט ישדרג את חתך הרחוב העירוני ויותאם למעבר נתיב מטרונית ייעודי מרכזי, בשילוב עבודות פיתוח נופי בכל חתך הרחוב, מתן פתרונות נגישות, שדרוג מערכת התשתיות העירוניות, בדגש על ראיה עתידית כוללת להתפתחות העיר. לצורך כך, נדרש לפנות את זכות הדרך לאורך רחוב הרצל, וזאת על מנת לאפשר מעבר בטוח לכל משתמשי הדרך, הפינוי מקודם בתצורה מינימלית על מנת לצמצם ככל הניתן את שטח התפיסה. המטרונית אף צפויה לשפר את איכות חיי התושבים בעיר, לתרום להפחתת זיהום האוויר, וכן לאפשר צמיחה כלכלית לבתי העסקים לאורך התוואי תוך הגדלת כמות המשתמשים בדרך. הניסיון מהפעלת המטרונית בקריות ובחיפה מלמדת שכ-15% מנוסעי המטרונית הגיעו מהרכב הפרטי, ומספרם מוערך בכ-10,000 נסיעות".